Virabhadrasana

Posted: mayo 3, 2017 By: Comment: 0

Sabies que moltes de les asanes tenen el seu orígen en figures mitològiques de l’Índia que varen tenir vides fantàstiques i poders sobrehumans?

Moltes d’aquestes històries mitològiques reflecteixen els més profunds anhels, obstacles i intencions dels éssers humans. Conèixer la seva història pot inspirar-nos en la extraordinària d’aquets éssers en la nostra pràctica de Ioga.

L’origen de les postures de Virabhadrasana, el Guerrer I, II i III, es relaciona amb un antiga història mitològica aobre el déu Shiva del poeta Kalidasa en la seva gran obra Kumara Sambhava «El naixement del Senyor de la Guerra». Una història d’amor, afecte, orgull, venjança, violència, tristesa, compassió i transformació. Representen les llums i les ombres de tots éssers humans.

El Senyor Shiva, el destructor, és considerat el déu mes poderós de tot el panteó hindú. Diu la llegenda que Virabhadra va sorgir del patiment de Shiva després de conèixer la mort de la seva esposa Sati, qui despres de ser humiliada pel seu pare, va reunir totes seves forçes fins aconseguir que el seu cos esclatés en flames. Quan Shiva es va assebentar de la mort de Sati, va caure en una profunda tristesa que de seguida es va transformar en un ferotge odi. Es va arrencar un dels seus cabells, llançant-lo amb tota la seva força contra el terra i d’aquí va donar forma al més terribles dels guerrers, Virabhadra, per a matar al déu Daksha i i així venjar la mort de Sati.

D’aquí en sorgeixen dels 3 aspectes de Virabhadra:

  • A la primera representació (Virabhadrasana I), Virabhadra apareix al lloc a on hi ha una Daksha, emergent de la terra amb una espasa en cada mà.
  • En la seva segona representació, (Virabhadrasana II), Virabhadra es manté equilibrat al centre, observa a Daksha i estableix el seu blanc.
  • A la tercera representació (Virabhadrasana III), Virabhadra es mou amb sutilesa, posa les dues espases juntes al capdavant i decapita a Daksha.

Virabhadra no és senzill un guerrer ams sed de lluita i venjança. A l’igual que Shiva, els dos destrueixen per crear de nou. El seu veritable enemic és l’ego. En tallar el cap de Daksha, que representa l’ego, Virabhadra ens ajuda a recordar que som simples éssers humans en constant evolució contínua.

Després de la venjança Shiva reintegra de nou a un Viabhadra com a part de si. La seva fúria s’ha calmat però apareix el penediment pels danys de la seva sagnant acció. Quan Shiva troba el cos sense cap de Daksha, el dolor que sent es converteix en compassió i col·locant-li un cap de cabra per retornar-li la vida.

Quan practiquem alguna d’questes 3 versions de Virabhadrasana, cultivem la ment de Virabhadra, la ment del guerrer que té una visió de 360º. El Guerrer, que està preparat per a la lluita, controla tot el que hi ha al seu voltant, amb el seva plena atenció permanent, no nomès en solitari del que està passant al davant sinó tot el que passa a la seva perifèria. Amb la seva mirada externa i interna, holística cap a l’horitzó també sent i percep de reüll el que passa en tot el seu contorn.

Això és estar present a l’asana, ja que la nostra atenció no només ha d’estar en el que veiem amb els ulls de la cara, com en el braç i a les cames, sinó que també en el que passa a la part de darrera i expandir-se en totes les direccions i accions que configuren l’asana perquè sino l’alineament es perd i la postura deixa d’irradiar presència i firmesa.

De la mateixa manera Virabhdra ens ensenya a mantenir l’equilibri, l’estabilitat interna i externa en les condicions més adverses. Així podem imaginar-nos i visualitzar-nos com a un guerrer valent destinat a complir la nostra missió; alhora potser descobrim una nova manera d’expressar la nostra fortalesa interna en les postures que practiquem, a més de la força i la determinació necessària per enfrontar-nos a les dificultats de la vida.

Espero que us hagui agradat i us serveixi per tal de que la teva pràctica de Ioga sigui mes subtil i inspiradora.

Namasté

AUTHOR

moon

All stories by: moon