ESTIL IYENGAR

Per iniciar fins i tot els maldestres

Ser poc àgil, maldestre, tenir sobrepès o poca força no està renyit amb el ioga. Les classes d’iyengar (també idònies per a la reestructuració postural) es basen en ensenyances del mestre Sri BKS Iyengar. Es caracteritzen per la precisió en l’alineació. Es presta molta atenció a cada postura i el seu encaix amb la respiració, explica Jordi Canela.


ASHTANGA

Per a addictes a l’activitat intensa

¿Qui ha dit que el ioga és relaxat? Aquest estil transmès al món modern per Sri K. Pattabhi Jois consisteix en la sincronització de la respiració amb una llarga sèrie (fixa) de postures que produeix una intensa calor interna i suor purificadora que desintoxica els músculs i òrgans. El resultat és més bona circulació, cos fort i una ment tranquil·la.


DHARMA WHEEL YOGA

Per millorar la flexibilitat

La Dharma Yoga Wheel, la primera ­roda de ioga del mercat, ja s’ha convertit en un innovador complement per als ioguis. A més de ser una ­bona eina per combinar amb les asanes en la pràctica del ioga, s’ha comprovat que té beneficis palpables per al cos: ajuda l’esquena, el pit, les espatlles, el maluc i l’abdomen en els ­estiraments.


ACROYOGA

Per a cossos en forma i forts

L’han posat de moda alguns famosos posant en parella. Però més enllà de la seva vistositat estètica, l’acroioga és ideal per a cossos tonificats i forts i es defineix com una pràctica que fusiona el ioga, l’acrobàcia i les arts terapèutiques: és l’alquímia d’aquests tres pilars el que permet fer possible l’impossible, i produeix beneficis.


IOGA PER A EMBARASSADES

Per a dones a punt de ser madres

És molt recomanable per a la salut de la mare i el futur nadó. Fer exercici ajuda a mantenir l’equilibri del cos i la ment durant els canvis que es produeixen en l’embaràs. No és necessari tenir coneixements previs, ja que és un exercici en el qual s’avança classe a classe i ajuda a estar en forma, ­millorar la flexibilitat i aportar calma i control.


PRANAYAMA I MEDITACIÓ

Per als que només busquen relax

Uns minuts al dia poden canviar una jornada. Una de les pràctiques centrals del ioga és pranayama: el control de la respiració o la manipulació del prana, l’energia vital, a través d’exercicis. Al concentrar-se en això es facilita el recolliment dels sentits i la concentració. Per aquesta raó, la meditació més tradicional i senzilla s’enfoca en la respiració.


IOGA INFANTIL

Per als més petits

El ioga no té edat. Les classes infantils permeten desenvolupar la flexibilitat precoçment, però també relaxar els nens i contribuir a la seva capacitat d’estudiar i descansar. Les postures s’adapten a la seva fisiologia i s’intenta que les classes resultin amenes, en funció dels grups d’edat. També són útils per a la consciència corporal i l’evolució personal.


SIVANANDA YOGA

Per als que sintonitzen amb els mantres

Hi ha qui busca una pràctica més física i qui exigeix espiritualitat manifestada amb càntics i mantres devocionals. Per als que busquen les dues opcions, el ­Sivananda integra 12 postures per desenvolupar els txakres, combina moviment i quietud i es remata amb una relaxació profunda. És bo per a principiants perquè permet aprofundir en l’asana.


HATHA YOGA

Per a qualsevol edat

El practiquen tant joves com gent gran. El ioga més clàssic es consolida en postures estàtiques, respiració i meditació, i segons el nivell de la pràctica s’hi introdueixen més o menys variacions, fins i tot vàlides per a la tercera edat. Actualment molts centres l’utilitzen per referir-se a un ioga suau. Millora la connexió del cos i la ment.


HOT YOGA

Per fluir i depurar toxines

El hot yoga no és en si mateix un estil, sinó que se sol impartir com a variant del hatha o vinyasa en una sala a alta temperatura, cosa que facilita la flexibilitat i la fluïdesa, i porta a ­suar a base de bé. Les classes de Bikram, per sobre de 40º graus a la sala, es distingeixen per una seqüència específica de postures. Alguns l’utilitzen per depurar toxines i perdre pes.